سبد خرید

به نظر ما تمپلیت های «مونوپن» تا حد زیادی در این باره به شما کمک خواهند کرد. اما به یاد داشته باشید این شما هستید که تعداد نهایی اسلایدها ، نوع فونت و سایز آنها ،  تدوین و در نهایت ارائه  را به عهده دارید.

  تجربه ما در این حوزه از ابندای دهه هشتاد شمسی است. به نظر ما، خوب است شما موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- سعی کنید متن کمتری را در اسلاید ها بگنجانید. اگر قرار بود PowerPoint را مانند Word   ارائه کنیم. کار با برنامه Word    راحتتر به نظر می رسد. بدین معنی که می توانستید از مطلب پرینت بگیرید و به دست مخاطبان بدهید. اما مطمئناً جذابیت و اثربخشی یک ارائه خوب را نخواهد داشت.

  باید سعی کنید تکیه ارائه تان در PowerPoint   بر روی آموزش  بصری باشد.  بدین معنی که درک مطلب، با دیدن  روابط موضوعی، بیشتر و بهتر در مخاطب جا می افتد.  مثلاً  به جای یک پاراگراف متنی، مفهوم آن را بصورت نمادین نشان دهید. ( تصویر  شماره 3 ) . اگر  بتوانید از این الگو بخوبی استفاده کنید، مطمئن باشید مخاطب به دور از اجبار و با علاقه به ارائه شما توجه خواهد کرد.

2- تعداد اسلاید ها و محتوای آنها را  با توجه به زمانی که برای ارائه در اختیار دارید تنظیم کنید. به هیچ وجه خوشایند نیست در هنگام ارائه مرتب از روی اسلاید ها بگذرید و اظهار نمایید « چون فرصت نیست از اینها می گذریم و...  ». این کار موجب استرس پنهان یا آشکاری میشود که ممکن است نشانه عدم تسلط شما به موضوع ارائه تان تلقی گردد.

3- به پس زمینه متن خود دقت کنید. رنگ آن باید طوری انتخاب شود که با رنگ نوشته هایتان هارمونی داشته باشند. بدین معنی که رنگ متن شما می بایست رنگی مکمل رنگ متن شما باشند، ( برای آشنایی بیشتر با رنگ های مکمل خوب است چرخه رنگ اتین را در وب جستجو کنید) و یا در یک طیف رنگی با شدت کم یا زیاد از همان رنگ باشند. دقت در رعایت این نکته، بطور ناخودآگاه در مخاطب تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

4- به فاصله آخرین مخاطب در ته سالن تا صفحه نمایش فکر کنید. سعی کنید آنچه در اسلاید قرار میدهید برای او هم به وضوح قابل رویت باشد. نگران نباشید، اگر مطلبتان را در دو اسلاید ارائه کنید بهتر است تا یک اسلاید شلوغ و با نوشته های ریز.

5- ویدئوپرژکتورها کم رنگ تر از رایانه شما، Powerpoint   را نمایش  می دهند. پس در تنظیم رنگ دقت کنید.

سایز فونت متن ها، در کادر های رنگی تمپلیت های «مونوپن » ممکن است بزرگتر از سایز مورد نظرشما باشد شکل ها و برخی عناصر مفید دیگر نیز قابلیت ویرایش را دارا می باشند. بنابراین:
  الف - ابتدا روی کادر نوشتاری کلیک نمایید تا فعال شود. در ادامه می توانید با ورود در سر برگ Home   و سپس Font   اندازه فونت و نوع آن را بر حسب نیاز و سلیقه خود ویرایش کنید.  دقت نمایید با درگ کردن متن هم می توانید از همین مسیر نسبت به ویرایش متن اقدام کنید.( تصویر شماره 2 )


 

   ب - کادر های رنگی یا همان  Shape ها،  که از سر برگ Insert  و قسمت illustrations  وارد صفحه می شوند، خاصیت ویرایش فوق العاده زیادی دارند. با راست کلیک برروی آنها و انتخاب گزینه Edit text   میتوانید امکان تایپ یا کپی متن را به آنها اضافه و سپس مطابق بند « الف » که ذکر شده است آنها را ویرایش کنید.
نکته: برخی شکل ها یا کادر های رنگی به برنامه آفیس تعلق ندارند، بنابراین، خاصیت اضافه کردن متن را هم ندارند.
  ج- گاهی، متن در کادری جداگانه بر روی کادر رنگی قرار گرفته است. در این حالت می توانید روی کادر متن و کادر رنگی کلیک کرده و با درگ کردن ( موس را روی آن نگه داشته و در همان حالت بکشید )، آنها را کوچکتر یا بزرگتر کنید.
  دقت کنید هنگام کار بر روی کادرها و اشکال (Shapes  ) در برنامه های آفیس با کلیک کردن روی آنها، ابتدا کادری با نقطه چین ظاهر میشود. در این حالت می توانید برخی کارها مثل تایپ کردن و چسباندن در کادر را انجام دهید. اما برای درگ کردن، کات کردن، کپی کردن و برخی کارهای دیگر باید روی همان کادر دو بار کلیک کنید تا کادر مورد نظر از حالت نقطه چین بصورت خط در بیاید.

 

 

حذف و اضافه اسلاید در پاورپوینت آموزش پاورپوینت

قالب های آماده پاورپوینت که در «مونوپن» تهیه می شوند به عنوان پایه ی کار شما هستند. بنابراین شما می توانید اسلاید هایی را که برای ارائه تان کاربردی ندارد، براحتی حذف، و اسلاید هایی که برایتان کاربرد بیشتری دارند را در همان تمپلیت کپی نمایید.

برای اینکار ابتدا بر روی اسلاید مورد نظر کلیک می کنید. سپس می توانید آن را حذف و یا کپی کنید. برای چسباندن هم می توانید در هر نقطه از تمپلیت آن را بچسبانید.(تصویر شماره 1)

 

 

   احتمالاً چنین موردی را مشاهده کرده اید که فردی پاورپوینت خود را در رایانه ی شخصی خود آماده کرده است، اما در هنگام ارائه مجبور می شود فایل نهایی را با استفاده از یک کامپیوتر دیگر به نمایش بگذارد. در چنین شرایطی به احتمال بسیار زیاد نوع فونت و سایز آن در هنگام اجرا دچار به هم ریختگی می شود. برای جلوگیری از این به هم ریختگی کافی است مسیر زیر را در رایانه ی خود اجرا کنید:

در PowerPoint   به قسمت File   بروید و Options   را انتخاب کنید. در قسمت Options  گزینه Save   را انتخاب کنید.

تیک Embed fonts in the file  را بزنید.

 سپس تیک     Embed all characters ( best for editing by other people)   را بزنید.

 و در نهایت ok   کنید و خارج شوید.  ( تصویر شماره 4 )

جلوگیری از بهم ریختگی فونت در پاورپوینت

نکته : توجه کنید که با این کار حجم فایل شما افزایش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد.

به نظر ما تمپلیت های «مونوپن» تا حد زیادی در این باره به شما کمک خواهند کرد. اما به یاد داشته باشید این شما هستید که تعداد نهایی اسلایدها ، نوع فونت و سایز آنها ،  تدوین و در نهایت ارائه  را به عهده دارید.

  تجربه ما در این حوزه از ابندای دهه هشتاد شمسی است. به نظر ما، خوب است شما موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- سعی کنید متن کمتری را در اسلاید ها بگنجانید. اگر قرار بود PowerPoint را مانند Word   ارائه کنیم. کار با برنامه Word    راحتتر به نظر می رسد. بدین معنی که می توانستید از مطلب پرینت بگیرید و به دست مخاطبان بدهید. اما مطمئناً جذابیت و اثربخشی یک ارائه خوب را نخواهد داشت.

  باید سعی کنید تکیه ارائه تان در PowerPoint   بر روی آموزش  بصری باشد.  بدین معنی که درک مطلب، با دیدن  روابط موضوعی، بیشتر و بهتر در مخاطب جا می افتد.  مثلاً  به جای یک پاراگراف متنی، مفهوم آن را بصورت نمادین نشان دهید. ( تصویر  شماره 3 ) . اگر  بتوانید از این الگو بخوبی استفاده کنید، مطمئن باشید مخاطب به دور از اجبار و با علاقه به ارائه شما توجه خواهد کرد.

پنج نکته کلیدی برای ارائه زیباتر در پاورپوینت

2- تعداد اسلاید ها و محتوای آنها را  با توجه به زمانی که برای ارائه در اختیار دارید تنظیم کنید. به هیچ وجه خوشایند نیست در هنگام ارائه مرتب از روی اسلاید ها بگذرید و اظهار نمایید « چون فرصت نیست از اینها می گذریم و...  ». این کار موجب استرس پنهان یا آشکاری میشود که ممکن است نشانه عدم تسلط شما به موضوع ارائه تان تلقی گردد.

3- به پس زمینه متن خود دقت کنید. رنگ آن باید طوری انتخاب شود که با رنگ نوشته هایتان هارمونی داشته باشند. بدین معنی که رنگ متن شما می بایست رنگی مکمل رنگ متن شما باشند، ( برای آشنایی بیشتر با رنگ های مکمل خوب است چرخه رنگ اتین را در وب جستجو کنید) و یا در یک طیف رنگی با شدت کم یا زیاد از همان رنگ باشند. دقت در رعایت این نکته، بطور ناخودآگاه در مخاطب تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

4- به فاصله آخرین مخاطب در ته سالن تا صفحه نمایش فکر کنید. سعی کنید آنچه در اسلاید قرار میدهید برای او هم به وضوح قابل رویت باشد. نگران نباشید، اگر مطلبتان را در دو اسلاید ارائه کنید بهتر است تا یک اسلاید شلوغ و با نوشته های ریز.

5- ویدئوپرژکتورها کم رنگ تر از رایانه شما، Powerpoint   را نمایش  می دهند. پس در تنظیم رنگ دقت کنید.

چند ترفند کاربردی در پاورپوینت

در این بخش چند ترفند کاربردی در پاورپوینت را بیان خواهیم کرد. یادتان باشد ترفند های کاربردی هرچند جنبه آموزشی دارد اما به این جهت که به شکل سیستماتیک و به ترتیب مباحث آموزشی به آن پرداخته نمی شود به آن ترفند کاربردی می گویند. زیرا این بخش برای کابرانی است که می خواند با چند کلیک مشکلشان را حل کنند و به هدفشان برسند.

 نکته مهم دیگر :

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که از لحاظ سیستم رایانه خود مشکلی ندارید سعی کنید  یعنی جداَ خواهش می کنیم که سعی کنید از افیس ۲۰۱۰ به بالا استفاده کنید. در نظر بگیرید که بیش از یک دهه از بکارگیری آفیس ۲۰۰۷ گذشته است. در مورد آفیس ۲۰۰۳ لازم نیست مطلبی را بیان کنیم.

  برای انجام این ترفند ها لازم است دقت کنید وقتی مشغول ارائه پاورپوینت هستید ( یعنی زمانی که پاورپوینت در حالت Show  قرار دارد)  در گوشه سمت چپ و یا راست اسلاید پاورپوینت ( بسته به تنظیمات پاورپوینت شما فرق می کند) در قسمت پایین شش دایره با علامت های مختلف بصورت همرنگ با محیط دیده می شوند.( البته در ورژن های ۲۰۰۷ و پایین تر این ابزار ها داخل دایره نیستند و تعداد آنها هم کمتر است.)

برخی کاربردهای مفید این قسمت ( آفیس ۲۰۱۶)  را بیان می کنیم:

ترفند اول: رفتن به صفحات قبل و بعد

به ترتیب از گوشه سمت چپ (لبه مانیتور) دو دایره به علامت مثلث در داخل آنها مشخص شده است. کلیک بر روی دایره اول شما را به صفحه قبل می برد. اما با کلیک کردن به روی دایره دوم به صفحه بعد می روید.

ترفند دوم: بکارگیری قلم های لیزری-قلم نوشتاری-قلم های لایت

داخل دایره سوم از سمت چپ یک قلم وجود دارد. ابزار های داخل آن بسیار کاربردی و جالب هستند. وقتی روی این دایره کلیک کنید از بالا Laser pointer  است. وقتی روی آن کلیک کنید بلافاصله موس به یک دایره لیزری تبدیل می شود که شما می توانید از آن در نشان دادن نقاط مورد توجه در ارائه استفاده کنید. 

ابزار بعدی pen می باشد. به کمک این ابزار می توانید یک قلم در اختیار داشته باشید که از آن در حین ارائه استفاده کنید. به عنوان نمونه ما در این جا دورتادور عبارت  تدوین اسلاید ها را با رنگ قرمز خط کشیده ایم.
ابزار کاربردی بعدی Highlighter می باشد. نوک این ابزار از pen ضخیم تر است و شما می توانید مانند یک ماژیک های لایتر از آن استفاده کنید. برای نمونه ما  روی عبارت Slide Sorter  را های لایتی با رنگ زرد  کشیده ایم.
دایره بعدی به تنهایی مانند ابزاری عمل می کند که شما را برای لحظاتی به Slide Sorter  می برد. در این حالت شما می توانید برای لحظاتی نگاهی به همه اسلایدهای خود داشته باشید بدون اینکه از حالت Show خارج شوید.
برای خروج از فرمان این ابزار و برگشت به حالت Show  در ارائه کافی است بر روی پیکان بالای صفحه کلیک کنید  و یا از روی کیبور دکمه  اسکیپ  esc را بزنید.

ترفندهای کاربردی در پاورپوینت

 

 

 

 

ابزارهای ترازبندی پاراگراف و کاربرد آنها در پاورپوینت

Align text left ، Center، Align Text  Right ، Justufy 

   در پاورپوینت از ابزارهای Decrease Indent و Increase Indent برای ایجاد تورفتگی پاراگراف استفاده می شود که در زبان فارسی بیشتر برای بیان نقل قول کاربرد دارد. اما برای ایجاد تورفتگی در سطر اول پاراگراف باید ابتدا کادر پاراگراف ( آیکون کوچک فلش در این بخش) در سربرگ نخست در بخش Indentation  را باز کرده و در ادامه در زبانه Special با انتخاب گزینه First line  تورفتگی را ایجاد کرد. کاربرد دو ابزار دیگر این است که از گزینه اول برای تایپ فارسی و از گزینه دوم برای تایپ لاتین استفاده میشود و در موقع تایپ فعال بودن این گزینه ها برای درج صحیح جملات ضروری است.

فراخوانی عکس در هر چاچوب دلخواه در پاورپوینت

 اغلب کاربرانی که با برنامه آفیس و بخصوص برنامه پاورپوینت کار می کنندْ در هنگام استفاده از عکس در پاورپوینتْ تصویر مورد نظرشان را به همان شکل و چارچوب اولیه به اسلاید پاورپوینت فراخوانی می کنند. یا آن را از جایی کپی و در اسلاید می چسبانند. البته این کار هیچ اشکالی ندارد. اما اگر بخواهیم کمی سلیقه به خرج دهیم می توانیم به راحتی و با چند کلیک چارچوب های مختلف و زیبایی را برای تصاویرمان خلق کنیم. ساده ترین روش برای این کار استفاده از گزینه shape از سربرگ Insert است. یک شکل را به سلیقه خودتان در اسلاید پاورپوینت ایجاد کنید. حالا با راست کلیک کردن بر روی همان شکل از گزینه Format Shape گزینه Fill را انتخاب کرده و سپس  Picture or Texture fill را انتخاب کنید. حالا می توانید هر عکسی را از رایانه خود به داخل شکل فراخوانی نمایید.

تبدیل صفحه اسلاید به اسلاید تمام «سفید» یا تمام «سیاه» در حالت Show در پاورپوینت

  آیا تا کنون لحظه ای را تجربه کرده اید که ارائه دهنده در ابتدای ارائه خود فایل پاورپوینت را در حضور مخاطبین باز می کند و همه حضار تا حدودی با محتویات پاورپوینت آشنا می شوند؟
  شاید شما دوست داشته باشید با اسلاید اول مخاطبین خود را شگفت زده کنید!
  چنانچه قبل از حضار به جلسه وارد شده اید، فایل پاورپوینت خود را اجرا کنید و آن را به حالت Show در بیاورید.
 حال اگر می خواهید تا شروع ارائه هیچ کس اسلاید اول را نبیند، کافی است کلید w  (به معنای White ) را بزنید. خواهید دید که صفحه اسلاید شما سفید خواهد شد. برای شروع هم کافی است دوباره کلید w  را بزنید تا به صفحه اسلاید اول برگردید. اگر همین کار را با کلید B (به معنای Black ) انجام دهید، به جای اسلاید سفید، اسلاید سیاه خواهید داشت.
خوب است بدانید از این ترقند در هر لحظه از ارائه تان می توانید استفاده کنید. مثلاً برای چند لحظه تنفس.

 

مترجم پاورپوینت می تواند در صفحه پاورپوینت کلمات را به 47 زبان ترجمه کند

 ابتدا با یک کلیک بر روی کادر عبارت، آنرا فعال کنید. با درگ کردن بر روی عبارت مورد نظر هم می توانید اینکار را انجام دهید. از سربرگ REVIEW و از کادر Language گزینه Translate را انتخاب کنید. و سپس روی Translate selected text  را کلیک کنید. در این حالت گزینه Research فعال شده و وارد بخش Transtation می شود. شما می توانید با انتخاب زبان مورد نظر در دو بخش From و To ترجمه عبارت خود را ببنید. و حتی می توانید با کلیک بر روی دکمه Insert ترجمه را جایگزین عبارت کنید.

 در تصویر اسلاید پاورپوینت نمونه، در قسمت دایره های سبز رنگ، ترجمه «تصویر» برای کلمه  Picture در اسلاید را مشاهده می کنید.

آموزش استفاده از مترجم پاورپوینت

 تبدیل اشاره گر موس به نقطه لیزری در پاورپوینت

 حتماً تا کنون دیده اید که برخی اساتید هنگام ارائه با پاورپوینت دستگاه لیزر کوچکی در دست دارند و نور لیزری آن را بر روی نقاطی از صفحه اسلاید بصورت متمرکز انداخته و با این کار توجه مخاطب را به آن نقطه خاص از اسلاید جلب می کنند.

 در این ترفند شما یاد می گیرید چگونه بدون دستگاه لیزر و با کمک کیبورد و موس، نور لیزر در پاورپوینت ( 2010دو 2013 ) خودتان را داشته باشید.

 به طور طبیعی برای بدست آوردن این نور باید در حالت Show  قرار داشته باشید.

کافی است درحالیکه روی دکمه ctrl کیبورد را فشار میدهید، روی چپ کلیک موس را هم نگهدارید. پیکان فلش موس به لیزر تبدیل می شود. مانند تصویر زیر:

تبدیل پیکان اشاره گر موس به نقطه لیزری در پاورپوینت

 

پرینت گرفتن پشت و رو در پاورپوینت

 از سربرگ Home گزینه پرینت را انتخاب می کنیم. سپس از بخش Setting می توانید تعداد اسلاید در هر صفحه A4 را انتخاب کنید. فرض می کنیم شما 2Slides را انتخاب کرده​اید. گزینه بعدی کرکره ای است که اولین انتخاب آن بصورت پیش فرض Print One Slided می باشد. با کلیک بر روی مثلث کوچک کنار کادر‏، کرکره باز شده و شما می توانید Print On Both Slides را انتخاب کنید. چنانچه در این حالت دستور پرینت را اجرا کنید، پرینتر از فایل شما بصورت خودکار، پشت و رو  پرینت خواهد گرفت. خوب است بدانید برخی پرینتر ها این قابیلت را ندارند.

پرینت پشت و رو در پاورپوینت 

 

 

logo-samandehi

عضویت در خبرنامه